Tuesday, March 5, 2013

Premenstrual Dysphoric Disorder.

Assalamualaikum..

Hello uols. Nak share sedikit story nih especially to you ladies. Kaum Adam juga boleh baca agar dapat lebih memahami penyakit special seorang wanita nih. Ya, bukan semua wanita mengalaminya tapi mereka yang bertuah jer dapat rasa. Kenapa saya kata bertuah? Sebab bila kita sakit baru kita belajar untuk lebih mensyukuri nikmat semasa kita sihat :)

Ape kemende Premenstrual Dysphoric Disorder nih? Actually ini adalah term untuk penyakit Senggugut. Haa tau dah? Senggugut nih jangan pandang remeh jer especially untuk kaum Adam. Hanya kami kaum Hawa yang tau dan saling memahami antara satu sama lain betapa perit, sakit dan pedihnya perut ketika nak datang period every month. Macam saya pulak, usually bila kena tuh memang lah seksa. Kalau time kerja boleh mc, sebab tak boleh nak duduk sakit pinggang yang amat lepas tuh ditambah air-cond yang sejuk gilaaa kat ofis lagi lah perut tak dapat tahan bagai dicucuk-cucuk rasanyee..

Kadang-kadang sedih bila orang yang tak faham rasa kena senggugut nih sebab bila kita sampai mc diorang kata, "Eleh.. Sakit perut sikit dah nak mc.." Kalau lah kau tahu betapa sakitnya, suka suki jer mulut tuh nak kata sakit sikit jer. Ada this one time saya pergi clinic, masa tuh Doctor lelaki yang bertugas. Boleh dia tanya, "Sakit senggugut awak nih rasa macam mana? Teruk sangat ke?" Dengan selambanya I jawab, "Tak sakit pun doctor, sebab tu saya datang clinic mintak mc cause I need to rest!" Menggelabah muka doctor tuh, tanya lagi tak nampak orang dah jalan pun terbongkok-bongkok menahan sakit pinggang rasa macam nak putus urat! And saya nih pulak bila kena senggugut boleh sampai muntah, makan sikit muntah, minum milo panas pun muntah. Huhuu..

But one thing dear ladies, sakit macam mana sekali pun cuba sebaik mungkin untuk elakkan makan segala pil tahan sakit. It's not good since function pil tu macam pil perancang tau. Lagi lah kita yang belum kahwin nih, takut later on ada problem pulak masa lepas kahwin (untuk mendapatkan zuriat). So macam saya sendiri, bila terkena senggugut tuh saya usually tuam dengan tuala yang direndam dengan air panas. InsyaAllah sakit tuh boleh berkurangan. And kalau malas nak tuam tu, saya sapu lotion Felinna jer sebab dia berangin. Memang lega sangat-sangat lepas sapu dah lah wangiii.. Lepas tuh boleh buang-buang lemak berlebihan sekali kan. Hee :D

New stock just arrived, nak order boleh email :)

Orang kata prevention is better than cure right? So another alternative way is to consume supplements yang bersesuaian. Macam saya, previously saya hanya consume Beutskin (BE), SNE capsule (SNE) saya tak makan pun. But saya perasan yang BE nih tak cukup hardcore bila saya tengah stress atau tertekan dengan kerja, period saya akan datang lebih lewat sikit. Bila dah lewat sikit tuh, dia bawa package senggugut sekali. Just that tak seteruk dulu sebab kalau dulu sebelum makan BE saya biasanya kena senggugut sehari before period sampai hari kedua. Yang terbaru nih saya kena senggugut since pagi. Then tengah hari tuh terus pegi clinic amik mc, ubat tahan sakit doctor bagi saya tak makan sebaliknya saya cuba telan SNE capsule 2 bijik. Alhamdulillah, saya makan SNE pukul 2 lebih petang, lepas tuh saya tido. Bangun pukul 5 sakit dah okay. Happy! Pinggang tak sakit-sakit lagi :)


Maka saya mengambil keputusan untuk amalkan SNE jugak lepas nih since SNE nih bagus untuk dalaman, insyaAllah. Ohh and ni nak share doa yang elok diamalkan jugak kalau kita mengalaminya:


Untuk kaum Hawa, sayangi diri anda and dalaman anda. Bukan sekadar luaran kita kena jaga, dalaman pun sama jugak. Untuk kaum Adam, jangan pandang remeh penyakit special wanita nih. Also, tau tak antara ciri lelaki yang hebat adalah lelaki yang mampu menempuhi PMS wanita? Tak tau PMS tuh apa, pi google sendiri :P

Till then, have a nice day ahead dearies. Assalamualaikum ^^

 
Copyright @Lyana Hisham | All Right Reserved
Designed By SF Design Lab | Powered By
Blogger.com