Sunday, August 10, 2014

INFO: Mengapa Islam sangat menganjurkan Penyusuan Susu Ibu?

Assalamualaikum dan Salam Ahad :)

Apabila seorang bayi dilahirkan rezekinya juga akan sampai kepadanya iaitu susu ibu. Allah telah menjadikan penyusuan susu ibu bagi manusia  dan juga haiwan. Manusia sudah disusukan sejak awal kewujudan mereka.

Malah para Nabi juga telah disusukan. Allah telah mengilhamkan ibu kepada Nabi Musa untuk meletakkannya ke dalam sebuah bakul lalu dihanyutkan ke dalam sungai bagi menyelamatkan baginda daripada dibunuh oleh Firaun. Dengan takdir Allah, ahli keluarga Firaun telah menemuinya dan ingin memelihara baginda. Mereka terpaksa mencari ibu susuan kepada Nabi Musa dan kerana takdir Allah juga telah menyebabkan Nabi Musa tidak mahu disusukan oleh wanita lain melainkan ibunya sendiri.

Nabi Muhammad saw juga telah disusukan oleh ibunya Aminah, Thuwaybah (hamba kepada Abu Lahab), Ummu Aiman dan Halimah As-Sa'diyyah. Manakala anak lelaki baginda juga telah disusukan. Menurut sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Al Bara (bin Azib), anak lelaki baginda Ibrahim telah disusukan sehingga berumur 22 bulan dan kemudian meninggal dunia dan masih ada baki 2 bulan bagi mencukupkan tempoh penyusuannya. Diriwayatkan bahawa Nabi Muhammad saw telah berkata bahawa akan ada penyusuan baginya di syurga.

Hanya setelah susu formula dari lembu atau kambing mula diperkenalkan, wanita-wanita yang berkerjaya mula menggunakan alasan kesibukan berkerjaya untuk tidak menyusukan anak yang telah dikandungnya sendiri. Sedangkan Allah telah menganjurkan penyusuan susu ibu sebagaimana firmannya,

"And the mothers are to suckle their infants for two years, for those who wish to complete the suckling” – Surah Al Baqarah. 

“We have enjoined upon the human being to treat his parents kindly. His mother bore him with weakness upon weakness, and his weaning is in two years.” - Surah Luqman.

Khusus untuk ibu-ibu dan bakal ibu. Lihatlah sendiri betapa pentingnya penyusuan susu ibu itu sehingga Allah telah beberapa kali berfirman dalam Al-Quran mengenai kewajipan seorang ibu menyusukan bayinya.

Sheikh Suhaib Hasan berkata:
“…the child should be suckled for the first two years of his life, instead of being given powdered milk which has been stored in tins for months. Few adults would abandon fresh fruit and vegetables for stale, tinned foods, yet they are quite happy to feed nothing but tinned milk and foods to their infants. Secondly, just as the mother’s blood in the womb passes nutrients and her emotions through to the blood of her child, so her milk also passes her characteristics and emotions to her child while she is suckling him, causing him to feel immense comfort and confidence.”

Nasihat dari Ibn ul Qayyim:
“Babies should only be fed the (mother’s) milk until their teeth appear. Their stomach and digestive system (in the early months) are incapable of handling (solid) food. When the babies teeth come out, its stomach becomes strong and ready for food. Indeed, Allah delays the growth of teeth until the baby needs the food.  This is from His wisdom and kindness, and out of mercy toward the mother and her breast’s nipples, so that the baby would not bite them with its teeth The babies should be given solid food in a gradual manner, starting with soft foods, such as wet bread, (animal) milk, yoghurt, meat broth…The parents should not be too disturbed by the baby’s crying and screaming, especially when it is hungry for milk. That crying benefits the baby tremendously, training its limbs, widening its intestines, broadening its chest…The complete breast-feeding term is two years. This is a right for the baby – if it needs it and cannot do without it…”

(Petikan dari "Advice for the New Mother" oleh Fatima Bakatulla)

Lyana tidak pernah lagi mengalami pengalaman menyusukan bayi. Namun Lyana percaya, menjadi impian setiap ibu untuk menyusukan sendiri anak masing-masing kan? Tetapi, bila susu sendiri tak banyak, kita surely akan rasa down, stress dan kesian kat anak kita. Risau anak kenyang ke tak.. Risau takut anak tak puas bila tak mendapat bekalan susu yang secukupnya. Hati Lyana sering tersentuh apabila ada customer yang mengadu pada Lyana bahawa beliau merasa sedih bila susu beliau sendiri tidak banyak untuk diberikan kepada anaknya.


Ikhtiar yang boleh dilakukan ialah selain daripada berurut, Lyana akan cadangkan pengambilan supplemen Shaklee. Bukan hanya kerana Lyana menjual Shaklee, tetapi juga kerana Lyana sendiri pernah mendapat testimoni-testimoni mereka yang BERJAYA dengan Set Penyusuan Shaklee.



Susu ibu adalah makanan terbaik bagi seorang bayi. Antara KELEBIHAN susu ibu:

❤️ Memberikan segala keperluan nutrisi bayi, bersih dan bebas dari kuman serta tersedia pada suhu yang sesuai.

❤️ Mudah dihadam dan mengandungi antibodi yang diperlukan oleh tubuh bayi.

❤️ Belum pernah ada seorang bayi pun yang dilaporkan menunjukkan reaksi alergi pada susu ibunya sendiri, tidak seperti susu formula daripada sumber haiwan.

❤️ Bayi yang disusukan juga mempunyai sistem ketahanan daripada penyakit yang lebih baik, seterusnya kurang mendapat penyakit.

Susu ibu telah dicipta oleh Allah sebagai satu sumber makanan yang sempurna bagi keperluan tumbesaran bayi. Bayi yang disusukan dengan susu ibu tidak memerlukan makanan tambahan sehingga 6 bulan pertama hayatnya.

Menurut Islam, seorang wanita itu hendaklah menyusukan anaknya melainkan dia mempunyai alasan yang kukuh untuk tidak berbuat sedemikian. Ia merupakan tanggungjawab kedua ibu bapa kepada anak tersebut - ibu; menyusukan bayi dan ayah; menyediakan keperluan dan sokongan bagi isterinya supaya membolehkannya menyusukan anak mereka.


Ramai wanita beralih kepada penyusuan selain susu ibu kerana lebih selesa atau pun berpendapat bahawa berat bayi mereka tidak mengikut carta pertumbuhan yang telah ditetapkan. Walau pun pada peringkat awal penyusuan susu ibu mungkin akan memenatkan kerana setelah menghadapi sakit bersalin ibu terpaksa bangun beberapa kali ditengah malam untuk menyusukan bayi, lama kelamaan ia akan menjadi satu rutin yang menyeronokkan. Tidak sedikit wanita yang merasakan bahawa adalah tidak adil bagi mereka kerana terpaksa bersusah payah berjaga untuk menyusukan bayi, sedangkan lelaki boleh lena dibuai mimpi. Oleh itu, sekiranya bayi tersebut diberikan susu selain dari susu ibu, mereka boleh bergilir-gilir berjaga untuk menyusukannya.

Bagaimana pun, sebagai wanita, kita sepatutnya tidak lupa betapa tingginya darjat seorang ibu kerana pengorbanan yang telah dilakukannya sehingga Islam telah meletakkan banyak hak anak kepada ibu. Diriwayatkan apabila seorang sahabat bertanya kepada Rasulullah saw, "Wahai rasulullah, kepada siapa aku harus berbuat baik?' Rasulullah saw telah menjawab "ibumu" dan diulanginya sebanyak tiga kali apabila ditanya lagi. Setelah itu barulah rasulullah menjawab "bapamu". Bukankah semua itu kerana pengorbanan yang telah dilakukan oleh ibu, kerana kesakitan yang dialaminya ketika mengandungkan anaknya dan kerana malam-malam dimana dia terpaksa berjaga kerana menyusukan anaknya.

Okayh di bawah nih merupakan SET LENGKAP PENYUSUAN SHAKLEE, antara ikhtiar yang boleh diambil untuk penghasilan susu ibu yang lebih banyak dan juga cukup berkhasiat untuk bayi selain ibu sendiri mengamalkan pemakanan yang sihat dan juga seimbang.

SET LENGKAP PENYUSUAN: VITA-LEA, B-COMPLEX, VITAMIN C, ESP, ALFALFA COMPLEX, OSTEMATRIX


Vita-Lea
  • Adalah yang terpenting untuk anda dan bayi kerana Vita-Lea mempunyai nutrisi lengkap bagi memastikan kesihatan yang sempurna dari segala aspek kesihatan.
B-Complex
  • Amat penting untuk memastikan perkembangan saraf yang sempurna untuk bayi anda, di samping memastikan kesihatan mata, mulut dan kulit anda serta bayi. Selain itu, B-Complex membantu penghasilan tenaga dan darah.
Vitamin C
  • Penting untuk mengoptimumkan sistem imun anda dan bayi, selain membantu dalam penghasilan collagen. Vitamin C sangat bagus untuk kulit yang cerah, cantik dan sihat.
ESP
  • Mengandungi Isoflavone yang bertindak seperti hormon estrogen, membantu dalam meningkatkan penghasilan susu. Isoflavone membantu melembap, menggebu dan menganjalkan kulit dan payudara. 
Alfalfa Complex
  • Telah digunakan sekian lama secara tradisi oleh para ibu untuk meningkatkan penghasilan susu. Alfalfa juga bagus untuk kesihatan buah pinggang dan merendahkan kandungan kolestrol.
Ostematrix (Kalsium)
  • Ianya sangat penting untuk memastikan kesihatan gigi dan tulang anda. Susu yang anda berikan kepada bayi mengandungi kalsium yang tinggi. Sekiranya anda tidak mengambil kalsium yang cukup, kalsium dari tulang anda akan diserap bagi menghasilkan susu. Lama kelamaan, terutamanya ibu yang mempunyai bilangan anak yang ramai, tulang anda akan mudah rapuh, gigi akan rongak dan bahagian belakang badan juga akan membongkok. Oleh itu, anda perlu memastikan pengambilan kalsium yang cukup dan sempurna.
SET BASIC PENYUSUAN: ESP, ALFALFA COMPLEX

Untuk semua ibu-ibu dan bakal ibu sekalian, berikan lah yang terbaik buat anak anda. 9 bulan anda mengendongnya di dalam rahim anda sendiri, sudah pasti anda ingin berikan yang terbaik buatnya bukan? :)


Your Shaklee Independent Distributor
NUR LIYANA | lyanahisham@yahoo.com
Whatsapp: 0162099703
WeChat ID: lyanahisham
Instagram: @lyanashaklee & @lyanahisham_
Facebook: Lyana Hisham or White Lavender (page)


 
Copyright @Lyana Hisham | All Right Reserved
Designed By SF Design Lab | Powered By
Blogger.com