Friday, December 22, 2017

NUTRISI BAGI YANG IKHTIAR HAMIL

Assalamualaikum and Hye


Untuk entry kali ini, Yana nak share dengan anda semua antara NUTRISI yang sangat penting bagi mereka yang sedang dalam IKHTIAR UNTUK HAMIL dan mendapatkan zuriat.

Apakah antara NUTRISI yang penting sebelum anda plan untuk hamil? 

Pertama sekali, anda perlukan PROTEIN yang cukup dan lengkap dengan asid amino. At least 4 bulan sebelum anda plan untuk hamil lagi anda dah kena consume enough protein.


Apakah fungsi Protein?


☑️ Membekalkan tenaga sepanjang hari supaya kita tak rasa cepat letih dan flat
☑️ Menguatkan otot rahim
☑️ Asid Amino sangat penting dalam pembentukan sel ibu dan juga pertumbuhan semua sel baby 

Sebaik sahaja sperma dan ovum berjaya disenyawakan, it takes only 24 hours untuk develop your baby - masa ini lah yang menentukan persenyawaan berjaya atau pun tak. Protein penting sebagai based cells, once sperm and ovum nih tadi berjaya disenyawakan, cells akan start membahagi dan masa nih baby akan mula grow dalam rahim. 

Dalam tempoh 24 hours nih, banyak faktor yang memainkan peranan untuk you berjaya conceive. Antaranya:

🔹Dinding rahim you cukup kuat, tebal dan sihat untuk memastikan perlekatan lebih kuat dan tak fragile
🔹You berada dalam keadaan yang sihat, bertenaga dan dalam keadaan tak stress

Sumber protein terbaik dalam supplement Shaklee semestinya ESP. 
ESP mengandungi protein yang cukup lengkap dengan asid amino yang diperlukan oleh badan.

Okay nutrisi seterusnya yang penting ialah IRON.

Kenapa IRON penting untuk mereka yang nak conceive?

Iron membantu dalam penghasilan HEMOGLOBIN (HB), protein dalam sel darah merah yang mengangkut oksigen ke seluruh sel dalam badan. Semasa hamil, jantung akan mengepam darah 30-50% lebih cepat berbanding biasa. Extra Iron is needed to produce more HB in order to bring oxygen to our baby.

What will happen if our blood does not get enough Iron?

ANAEMIA (HB < 11g.dl), this could lead to:

• Infertility (tak subur)
• Miscarriage
• Premature baby
• Low birth weight - baby
• Risk of maternal death

Supplement Shaklee yang mengandungi Iron - VITA LEA. Bukan sekadar Iron, malahan VITA LEA merupakan multivitamin lengkap yang sangat membantu dalam memastikan badan kita cukup keperluan nutrisi. 

Okay nutrisi ke-3 dan sebenarnya yang paling penting bagi mereka yang ingin hamil ialah FOLIC ACID.

Kenapa Folic Acid sangat penting bagi mereka yang ingin hamil?

Folic Acid sangat penting untuk pertumbuhan fizikal baby termasuk lah saraf tunjang. Disarankan pengambilan Folic Acid at least 4 bulan sebelum anda merancang untuk hamil.

Imagine, you tak consume Folic Acid and suddenly you hamil dah beberapa minggu. Tanpa pengambilan Folic Acid yang secukupnya, ia boleh mengganggu pertumbuhan baby di dalam kandungan kita dan juga penyebab kepada berlakunya NEURAL TUBE DEFECTS (NTD). 

Mainly masalah ini boleh berlaku sekitar hari ke 21-27 kehamilan. Sebab itu lah sangat penting untuk consume Folic Acid daripada sebelum kita plan untuk hamil.

Terdapat 3 jenis NTD:

• Spina Bifina
• Anencephaly 
• Encephalocele 


Sebagai seorang ibu, kita nak elakkan abnormality pada baby kita betul tak? So pengambilan Folic Acid adalah sebagai salah satu ikhtiar untuk baby yang sihat inshaaAllah.

Supplement Shaklee yang mengandungi Folic Acid ialah B COMPLEX.

Pengambilan Folic Acid semasa hamil dapat memberikan manfaat:

• Mengurangkan depresi / stress semasa hamil
• Bagus untuk perkembangan motor dan sensor baby

Nutrisi seterusnya yang juga penting bagi mereka yang ingin hamil iaitu VITAMIN C.

"Kajian menunjukkan 44% kehamilan berjaya apabila wanita mengambil 500mg VITAMIN C sehari."

Secara logiknya, VITAMIN C membantu dalam menguatkan antibodi dan sistem imun dalam badan. Bila badan kita sihat, inshaaAllah peluang untuk hamil adalah lebih tinggi. Seperti yang Yana dah share di atas tadi, once sperm and ovum berjaya disenyawakan, it takes only 24 hours untuk develop your baby - masa nih lah yang menentukan persenyawaan berjaya atau pun tak. Bayangkan waktu ini anda dalam keadaan tidak sihat dan tahap imunisasi badan anda sedang lemah, peluang untuk anda hamil mungkin lebih tipis.

Semasa hamil, sangat lah penting untuk consume VITAMIN C bagi mengelakkan risk of PREMATURE DELIVERY (baby lahir tak cukup bulan). VITAMIN C juga sebagai ikhtiar untuk mengelakkan jangkitan kuman pada baby. 

Penting kan VITAMIN C nih? Selama nih ramai yang tahu VITAMIN C nih untuk kulit cantik, cerah dan lebih anjal jer. Ibu hamil yang amalkan VITAMIN C nih baby pun kulit cantik jer nanti inshaaAllah.

Sebagai tambahan, KALSIUM dan OMEGA 3 - DHA juga penting untuk diambil semasa dalam ikhtiar untuk hamil.

Kalsium penting untuk membina tulang, gigi, saraf dan otot baby. Kalsium juga sangat penting untuk perkembangan fizikal baby.

Omega-3 pula penting untuk perkembangan otak baby.

Jadi bagi anda yang sedang dalam ikhtiar untuk hamil, adalah disarankan untuk mula consume kesemua nutrisi di atas sekurang-kurangnya 4 bulan sebelum anda mula merancang untuk hamil. Bila nutrisi dalam badan kita cukup dan lengkap, inshaaAllah sel dalam badan kita juga lebih sihat dan bersedia untuk hamil :)

Untuk order dan pertanyaan lanjut, boleh terus whatsapp Yana di 016-2099703 atau untuk membeli terus secara online, boleh click link di bawah ini.





 
Copyright @Lyana Hisham | All Right Reserved
Designed By SF Design Lab | Powered By
Blogger.com